کاربرد سنگ ساختمانی, مقالات

سنگ مرمریت چه نوع سنگی ؟

سنگ مرمریت چه نوع سنگی است | سنگ اخوان

سنگ مرمریت از جمله سنگ‌های دگرگونی و بعضا رسوبی است که در پوسته زمین به وفور یافت می‌شود و از نظر کیفیت ، طرح و رنگ از تنوع بی‌نظیری برخوردار است . کشور ما نیز از این ثروت خدادادی بی بهره نمانده و حدود نیمی از معادن سنگی کشور را به خود اختصاص داده است .

در بافت این سنگ رگه‌های فسیلی زیبایی وجود دارد که در هر سنگ به شکلی خاص خودنمایی می‌کند . میزان این ناخالصی و رگه‌ها در برخی سنگ‌ها موجب زیبایی و در برخی دیگر به عنوان ضعف شناخته می‌شود .

مثلا در اسلب سنگ‌هایی همچون مرمریت لاشتر ، مرمریت پالادیوم ، مرمریت نجف آباد و مرمریت گلدن بلک وجود این رگه‌های رنگی سفید و طلایی به زیباتر شدن سنگ  کمک کرده و جلوه ی بی‌نظیری به نمایش می‌گذارد . درحالی که در مرمریت‌های کرمی تا بژ مانند مرمریت دهبید ، مرمریت خوی ، مرمریت هرسین و … هرچه سنگ پاک و یک‌دست‌تری داشته باشیم در درجات کیفی بالاتر قرار گرفته و کمتر مورد آسیب قرار می‌گیرند . به خصوص که از مرمریت‌های کرمی و روشن برای سنگ کف و سنگ پله بیش از هر رنگ دیگری استفاده می‌شود .

به همین خاطر برای چنین کاربردی ، باید سنگ مصرفی از استحکام لازم برخوردار باشد و هرچه میزان این ناخالصی‌ها و رگه‌های آهکی آن کمتر باشد احتمال پریدگی ، شکستگی و نفوذ آب و لک‌پذیری کمتر خواهد بود .

باتوجه به میزان تخلخل و درصد آهک موجود در سنگ ، میزان جذب آب هم در هر سنگی با دیگری فرق می‌کند . اما اگر بخواهیم کلی بگوییم ، جذب آب و تخلخل سنگ‌های مرمریت پایین است و از تراکم خوبی هم برخوردارند . به همین خاطر اغلب کاربرد سنگ مرمریت برای سنگ کف و پله می‌باشد . برای اطلاع از قیمت سنگ مرمریت  و همچنین قیمت سنگ پله ارزان با سنگ اخوان همراه باشید.

فرآوری‌های سنگ‌های مرمریت

ابعاد :

باتوجه به ابعاد و سلامت کوپ استخراج شده ، حداکثر ابعاد سنگ در نوع طولی و اسلب مشخص می‌شود . هرچه ابعاد سنگ برش خورده بیشتر باشد طبعا قیمت بیشتری هم خواهد داشت . علاوه بر جنس سنگ ، تقاضای بازار مصرفی ؛عامل مهم دیگر در تعیین فرآوری سنگ تلقی می‌شود . به طورمثال سنگ‌های همچون مرمریت مشکی نجف آباد ، مرمریت دهبید زارع ، مرمریت خوی ، مرمریت پرشین‌سیلک ، مرمریت پارادایس ، مرمریت کاپوچینو ، مرمریت لاشتر و … در تمامی ابعاد ( تایل ، طولی ، اسلب ، ریزه بار، پله ) متقاضی دارند . این در حالی است که در برخی دیگر ، استفاده از اسلب به دلیل بصرفه‌تربودن و نمایش بهتر سنگ ؛ مورد پسند است ( مثل مرمریت پاییزان ، مرمریت تری دی بلک و …) .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *