کاربرد سنگ ساختمانی, مقالات

تفاوت بین سنگ گرانیت و تراورتن

تفاوت بین گرانیت و تراورتن | سنگ اخوان

تفاوت بین سنگ گرانیت و تراورتن، سنگ یکی از مهم‌ترین مصالح ساختمانی است که امروزه در نمای بیرونی و داخلی بناها و همچنین دکوراسیون داخلی ساختمان، استفاده می‌شود.

سنگ‌ها به دلیل مقاومت و استحکام بالا، همیشه گزینه اول ما برای مکان‌هایی است که قرار است شیک باشند و تا سال‌ها برای ما کار کنند.

سنگ‌های بسیار متنوعی در صنعت ساختمان‌سازی استفاده می‌شود. گرانیت و تراورتن، دو مورد از مهم‌ترین و وپرکاربردترین این سنگ‌ها هستند که در نمای بیرونی و داخلی، آشپزخانه تا سرویس‌ها دیده می‌شوند.

اما این دو مدل سنگ کاربردها و مشخصات یکسانی ندارد. قبل از خواندن ادامۀ مقاله به شما پیشنهاد می‌کنیم در صورت تمایل به دریافت قیمت سنگ گرانیت به صفحۀ قیمت سنگ گرانیت مراجعه کنید.

در این مقاله قصد داریم تا با تفاوت بین سنگ گرانیت و تراورتن بیشتر آشنا شویم و ببینیم که این سنگ‌ها در چه مواردی استفاده می‌شوند.

در ادامه به موضوع تفاوت گرانیت و تراورتن چیست ؟ می‌پردازیم.

تفاوت بین سنگ گرانیت و تراورتن و معرفی آن

تفاوت بین سنگ گرانیت و تراورتن چیست؟

تراورتن یک سنگ طبیعی است که در عمق زمین تشکیل می‌شود. این سنگ پرکاربرد، زمانی تشکیل می‌شود که آب همراه با مواد معدنی از میان سنگ‌های رسوبی نفوذ کرده و رسوباتی از خود به جای می‌گذارد.

این رسوبات، در طول زمان سخت‌تر می‌شوند و آن را به نوعی سنگ آهکی تبدیل می‌کنند.

این فرآیند شیمیایی به سنگ تراورتن بافت حفره‌ای و متخلخل می‌دهد و هر قطعه از این سنگ را به یک اثر طبیعی منحصربه‌فرد تبدیل می‌کند.

از سنگ تراورتن می‌توان در داخل و خارج ساختمان برای پوشاندن دیوارها، کف، پاسیو و حتی کف استخر استفاده کرد.

سنگ تراورتن را می‌توان در طیف وسیعی از رنگ‌ها، از سفید گرفته تا صورتی و زرد بیابید اما رایج‌ترین رنگ‌هایی که در ایران استفاده می‌شود، سنگ‌هایی با رنگ کرم، عاجی، بژ و خرمایی هستند.

خرید سنگ تراورتن در ایران و برای نماسازی رواج زیادی دارد. در ادامه با تفاوت بین سنگ گرانیت و تراورتن بیشتر آشنا می‌شویم.

مزایای تراورتن

سنگ تراورتن بسیار بادوام و زیبا است و می‌تواند در برابر عوامل آسیب‌زای بیرونی مانند تابش مستقیم خورشید، دماهای بسیار بالا و یا بسیار پایین، ضربه و دیگر عوامل، مقاومت خوبی نشان دهد.

معایب تراورتن

یکی از نکات تفاوت بین سنگ گرانیت و تراورتن، این است که برخلاف گرانیت، تراورتن سنگی متخلخل است. بنابراین مانند سنگ مرمر ممکن است در اثر بیرون ماندن دچار لک‌های جزئی شود.

اگر می‌خواهید از سنگ تراورتن برای میز یا روی کابینت استفاده کنید، بهتر است روکشی هم برای آن در نظر بگیرید. معمولاً در این موارد از روکش‌های اپوکسی استفاده می‌شود.

ویژگی های سنگ گرانیت

گرانیت یکی از پرکاربردترین سنگ‌های مورد استفاده در ساختمان‌سازی است. این سنگ از سنگ‌های آذرین به شمار می‌رود که درجه سختی و دوام بالایی دارد.

این سنگ، برخلاف تراورتن هیچ گونه خلل و فرجی ندارد و بافتی بسیار نفوذناپذیر دارد.

این سنگ می‌تواند سال‌ها دوام داشته و به عنوان نمای ساختمان یا داخل آن به کار رود. این سنگ در تنوع رنگی بالایی در بازار ایران موجود است.

از جمله ویژگی‌های گرانیت این است که وزن بالایی ندارد و چسبندگی آن به ملات نیز در حد تراورتن نیست. خرید سنگ گرانیت برای نماسازی داخلی و خارجی و نیز استفاده در آشپزخانه، رواج زیادی دارد.

در مطلبی مجزا مزایا و معایب سنگ گرانیت را برای شما مطرح کرده ایم.

تفاوت بین سنگ گرانیت و تراورتن چیست؟

با این که هر دو نوع سنگ، کاربرد گسترده‌ای در ساختمان‌سازی و دکوراسیون داخلی دارند اما تفاوت‌های زیادی هم در کاربرد و ساختار کلی بین این دو سنگ وجود دارد.

در ادامه با مهم‌ترین تفاوت بین سنگ گرانیت و تراورتن آشنا می‌شویم:

ساختار

سنگ تراورتن ساختاری لایه‌ای دارد و می‌توان آن را سنگی با ساختار متخلخل دانست. در حالی که سنگ گرانیت دانه‌بندی استوانه‌ای دارد و فشرده‌تر است.

به همین دلیل ساختار گرانیت بسیار مستحکم‌تر است و نفوذ کمتری دارد.

موارد مصرف و کاربردها

یک تفاوت بین سنگ گرانیت و تراورتن، در کاربردهای این سنگ‌ها است. سنگ گرانیت به دلیل غیر قابل نفوذ بودن و استحکام بالا، می‌تواند در کاربردهای متنوعی مورد استفاده قرار گیرد.

به عنوان مثال این سنگ در کف‌پوش، سطوح کاری، روی کانتر یا کابینت آشپزخانه، نماهای ساختمانی و محصولات دکوراتیو می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

در مقابل خرید سنگ تراورتن، برای اهدافی مانند دیوارپوش، کفپوش، انواع محصولات ساختمانی و سنگ راه‌پله‌ها انجام می‌شود.

خرید سنگ گرانیت، برای مکان‌هایی که با آب در تماس است، بهتر از تراورتن جواب می‌دهد.

رنگ و طرح

گرانیت یکی از سنگ‌هایی است که تنوع طرح و رنگ بالایی دارد. این سنگ‌ها هم به صورت تک رنگ و هم به صورت دو رنگ یا چند رنگ در بازار وجود دارند.

گرانیت به رنگ‌های مشکی، خاکستری، صورتی، سفید، سبز و قرمز یافت می‌شود.

در مقابل تراورتن در طبیعت بیشتر به رنگ‌های خاکستری، خاکی، قهوه‌ای و زرد وجود دارد. البته داخل این مدل از سنگ‌ها، رگه‌هایی از رنگ‌های متنوع دیگر هم به چشم می‌خورد.

قیمت

یک تفاوت سنگ گرانیت و تراورتن در قیمت این دو مدل سنگ است.

البته باید اشاره کرد که نمی‌توان یک فرمول کلی برای قیمت این دو سنگ ارائه کرد و این موضوع به کیفیت، اندازه، ضخامت، محل استخراج، رنگ و دیگر فاکتورها هم وابسته است.

در حالت کلی اما می‌توان گفت که قیمت سنگ گرانیت به دلایل گوناگون و از جمله سختی استخراج، بیشتر تراورتن است.

شما باید برای خرید سنگ گرانیت هزینه بیشتری نسبت به خرید سنگ تراورتن بپردازید.

وزن

یکی دیگر از موارد تفاوت بین سنگ گرانیت و تراورتن، وزن این دو مدل سنگ ساختمانی است.

به طور کلی وزن گرانیت بیشتر از تراورتن است و به همین دلیل استفاده از آن در نماهای بیرونی، بار مرده با ساختمان وارد می‌کند.

به همین دلیل است که از تراورتن برای نماهای بیرونی و از گرانیت بیشتر در داخل ساختمان استفاده می‌شود.

سخن آخر

تفاوت بین سنگ گرانیت و تراورتن بیشتر در بافت و ساختار این دو سنگ است. این موارد باعث می‌شود تا این دو سنگ در کاربردهای متفاوتی هم استفاده شوند.

به همین دلیل از گرانیت به عنوان سنگی نفیس که بیشتر در دکوراسیون داخلی استفاده می‌شود، نام برده می‌شود. در مقابل سنگ تراورتن بهترین گزنه و مقاوم‌ترین سنگ برای نماکاری و کف‌پوش است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *